Органічна хімія

 

1. ТЕМАТИЧНИЙ   ПЛАН

галузь   знань: 16 «Хімічні технології та інженерія»

спеціальність:161 «Хімічні технології та інженерія»                                 

спеціалізація: «Виготовлення виробів і покриттів із полімерних матеріалів. Виготовлення

                              емальованих виробів»

освітньо-професійний ступінь: фаховий молодший бакалавр          

відділення ( денне ):   технологічне 131 «Прикладна механіка»

№ п/п

Найменування

розділів (модулів/розділів)

Кількість аудиторних годин

лекції

практичні

лабораторні

семінар

КР

Всього

ауд.

годин

Сам. робота

Заг. обсяг годин

Семестр І

1.

Тема 1. Теорія будови органічних сполук (із них *інтегровані)

8

4*

4

2*

2

 

-

-

14

6*

40

54

2.

Тема 2. Вуглеводні (із них *інтегровані)

16

8*

2

2*

6

2*

2

2

2*

28

14*

46

74

3.

Тема 3. Оксигеновмісні органічні сполуки (із них *інтегровані)

14

8*

4

4

4*

2

2

2*

26

14*

26

52

Всього за І семестр

38

20*

10

4*

12

6*

4

4

4*

68

34*

112

180

Форма підсумкового контролю (семестровий контроль)                 залік

Семестр ІІ

4.

Тема 3. Оксигеновмісні органічні сполуки (із них *інтегровані)

4

4*

8

2*

8

2*

2

-

22

8*

34

56

5.

Тема 4. Нітрогеновмісні органічні сполуки (із них *інтегровані)

4

4*

2

2

2*

1

-

9

6*

20

29

6.

Тема 5. Синтетичні високомолекулярні речовини і полімерні матеріали на їх основі (із них *інтегровані)

1

1*

-

2

2*

-

-

3

3*

2

5

Всього за ІІ семестр

9

9*

10

2*

12

6*

3

-

34

17*

56

90

Форма підсумкового контролю (семестровий контроль)                 залік

Всього

47

29*

20

6*

24

12*

7

4

4*

102

51*

168

270



2. ПЕРЕЛІК ТЕМ ЛР, ПР, СРС

Теми лабораторних робіт:

№ з/п

Назва теми

Кількість годин

Семестр

1.

Розділення й очищення речовин. Перегонка при атмосферному тиску. Перекристалізація

2

І

2.

Виявлення Карбону, Гідрогену, Хлору в органічних речовинах.

2

І

3.

*Добування метану, етилену і ацетилену, вивчення їх властивостей

2

І

4.

Вивчення властивостей бензену

2

І

5.

*Хімічні властивості спиртів та фенолу

2

І

6.

*Виявлення органічних кислот у харчових продуктах. Добування та вивчення властивостей альдегідів та карбонових кислот

2

І

7.

Омилення жирів. Добування мила.

2

ІІ

8.

*Вивчення властивостей жирів та вуглеводів.

2

ІІ

9.

Виявлення вуглеводів у харчових продуктах

2

ІІ

10.

Вивчення властивостей моно- і дисахаридів

2

ІІ

11.

*Властивості білків. Якісні реакції на білок

2

ІІ

12.

*Вивчення властивостей полімерів

2

ІІ

 

Всього

24

 

         Теми практичних робіт:

№ з/п

Назва теми

Кількість годин

Семестр

1.

Розв’язування розрахункових задач різних типів,  що вивчалися в основній школі

2

І

2.

*Встановлення молекулярної формули речовини за масовими частками елементів.

2

І

3.

*Встановлення молекулярної формули речовини за загальною формулою гомологічного ряду та густиною або відносною густиною. Виведення молекулярної формули речовини за масою, об᾽ємом або кількістю речовини реагентів або продуктів реакції.

2

І

4.

Розв’язування задач за рівняннями реакцій за участі спиртів і фенолів

2

І

5.

Розв’язування задач різних типів за участі карбонових кислот

2

І

6.

Обчислення за хімічними рівняннями кількості речовини, маси або об’єму за кількістю речовини, масою або об’ємом реагенту, що містить певну частку домішок.

2

ІІ

7.

Розвʼязування комбінованих задач

2

ІІ

8.

 *Розв᾽язування експериментальних задач.

2

ІІ

9.

Розвʼязування задач на складання генетичних ланцюжків

2

ІІ

10.

Розвʼязування задач на встановлення молекулярної формули органічної речовини

2

ІІ

 

Всього

20

 

         Теми самостійних робіт:

№ з/п

Назва теми

Кількість годин

Семестр

1

2

3

4

1.

СРС1. Стислий історичний нарис розвитку органічної хімії

2

І

2.

СРС2. Виникнення і сировинні джерела органічних сполук. Природні та синтетичні органічні сполуки

2

І

3.

СРС3. Історія перших синтезів органічних речовин

2

І

4.

СРС4. Наочне зображення молекул

2

І

5.

СРС5. Функціональні групи у складі органічних сполук

2

І

6.

СРС6. Класифікація хімічних реакцій в органічній хімії

2

І

7.

СРС7. Передумови створення теорії хімічної будови органічних речовин

2

І

8.

СРС8. Атомні орбіталі. Енергія, геометрична форма та орієнтація s-, p- , d-орбіталей

2

І

9.

СРС9. Електронна конфігурація атома Карбона в основному і збудженому станах. Ковалентний σ -звʼязок і π-звʼязок. Гібридизація орбіталей.

2

І

10.

СРС10. Прості звʼязки. Sр3-гібридизація.

2

І

11.

СРС11. Подвійний Карбон-Карбоновий звʼязок. Sр2-гібридизація.

2

І

12.

СРС12. Потрійний Карбон-Карбоновий звʼязок. Sр-гібридизація.

2

І

13.

СРС13. Полярні звʼязки.

2

І

14.

СРС14. Водневі звʼязки.

2

І

15.

СРС15. Виділення та очищення органічних сполук

2

І

16.

СРС16. Ізомери у природі

2

І

17.

СРС17. Конформації ациклічних сполук

2

І

18.

СРС18. Конформації циклічних сполук

2

І

19.

СРС19. Цис-, транс-ізомерія

2

І

20.

СРС20. Оптична ізомерія. Хіральність. Енантіомери. Рацемати.

2

І

21.

СРС21. Правила утворення систематичних назв алканів розгалуженої будови.

2

І

22.

СРС22. Тривіальні назви деяких алканів розгалуженої будови та відповідних алкільних груп.

2

І

23.

СРС23. Механізм вільнорадикального заміщення на прикладі реакції галогенування.

2

І

24.

СРС24. Природні джерела алканів.

2

І

25.

СРС25. Характеристика замісників, що виявляють позитивний і негативний індукційний ефекти.

2

І

26.

СРС26. Застосування насичених вуглеводнів та їх похідних.

2

І

27.

СРС27. Механізм реакції приєднання за місцем подвійного звʼязку.

2

І

28.

СРС28. Ідентифікація органічних сполук методом хроматографії.

2

І

29.

СРС29. Спектральні методи  встановлення структури органічних сполук.

2

І

30.

СРС30. Добування і застосування циклоалканів.

2

І

31.

СРС31. Гомологи бензену.

2

І

32.

СРС32. Хімічні засоби захисту рослин.

2

І

33.

СРС33. Багатоядерні ароматичні вуглеводні.

2

І

34.

СРС34. Отримання алкадієнів.

2

І

35.

СРС35. Окремі представники дієнових вуглеводнів, їхні властивості.

2

І

36.

СРС36. Пурин, піримідин, їхні похідні, біологічне значення.

2

І

37.

СРС37. Природний газ.

2

І

38.

СРС38. Перегонка нафти.

2

І

39.

СРС39. Крекінг нафтопродуктів.

2

І

40.

СРС40. Застосування нафтопродуктів.

2

І

41.

СРС41. Детонаційна стійкість бензину.

2

І

42.

СРС42. Камʼяне вугілля і продукти його переробки.

2

І

43.

СРС43. Вуглеводнева сировина й охорона довкілля.

2

І

44.

СРС44. Окремі представники насичених одноатомних спиртів, їхні властивості.

2

І

45.

СРС45. Дія етанолу на організм.

2

І

46.

СРС46. Отримання насичених одноатомних спиртів.

2

І

47.

СРС47. Отримання багатоатомних спиртів.

2

І

48.

СРС48. Хімічні властивості фенолу.

2

І

49.

СРС49. Отримання фенолу та фенолятів.

2

І

50.

СРС50. Застосування спиртів, фенолів, багатоатомних спиртів.

2

І

51.

СРС51. Отримання альдегідів і кетонів.

2

І

52.

СРС52. Застосування альдегідів і кетонів.

2

І

53.

СРС53. Вищі жирні карбонові кислоти, їхні властивості.

2

І

54.

СРС54. Ароматичні карбонові кислоти (бензойна і фталева), їхні властивості.

2

І

55.

СРС55. Дикарбонові кислоти (щавлева та малонова), їхні властивості.

2

І

56.

СРС56. Застосування естерів.

2

І

57.

СРС1. Природні  жири

2

ІІ

58.

СРС2. Синтетичні жири. Маргарини

2

ІІ

59.

СРС3. Біологічне значення жирів.

2

ІІ

60.

СРС4. Біодизельне пальне.

2

ІІ

61.

СРС5. Мило, способи його добування.

2

ІІ

62.

СРС6. Мийна дія мила.

2

ІІ

63.

СРС7. Синтетичні мийні засоби, їхній вплив на довкілля.

2

ІІ

64.

СРС8. Глюкоза, склад і будова молекули, знаходження в природі.

2

ІІ

65.

СРС9. Фруктоза, склад і будова молекули, знаходження в природі. 

2

ІІ

66.

СРС10. Рибоза і дезоксирибоза, склад і будова молекули, біологічне значення. 

2

ІІ

67.

СРС11. Поняття про абсолютну і відносну конфігурації. L- і D-ряди.

2

ІІ

68.

СРС12. Сахароза, склад і будова молекули, знаходження в природі. 

2

ІІ

69.

СРС13. Виробництво цукру

2

ІІ

70.

СРС 14. Крохмаль, склад і будова молекули, знаходження в природі. 

2

ІІ

71.

СРС 15. Добування і застосування крохмалю

2

ІІ

72.

СРС 16. Целюлоза, склад і будова молекули, знаходження в природі. 

2

ІІ

73.

СРС 17. Поняття про штучні волокна на прикладі ацетатного волокна.

2

ІІ

74.

СРС18 Нітросполуки, їх склад, представники і застосування.

2

ІІ

75.

СРС19 Аміни, склад і будова молекул, ізомерія. 

2

ІІ

76.

СРС20 Анілін, електронна будова, взаємний вплив атомів у молекулі аніліну.

2

ІІ

77.

СРС21 Поняття про анілінові барвники.

2

ІІ

78.

СРС22 Синтетичні лікарські засоби - похідні бензену, аніліну, нітрогеновмісних сполук.

2

ІІ

79.

СРС23 Представники амінокислот.

2

ІІ

80.

СРС24 Біологічне значення амінокислот. Застосування амінокислот в промисловості і медицині.

2

ІІ

81.

СРС25 Особливості будови молекул нуклеїнових кислот

2

ІІ

82.

СРС26 Роль нуклеїнових кислот у життєдіяльності організмів.

2

ІІ

83.

СРС27 Успіхи у вивченні та синтезі білків і нуклеїнових кислот. Поняття про біотехнологію. 

2

ІІ

84.

СРС 28 Каучуки, гума, синтетичні волокна.

Фізичні властивості і застосування.

2

ІІ

 

Всього

168

 

 3. КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ НАВЧАЛЬНИХ ДОСЯГНЕНЬ СТУДЕНТІВ З ОРГАНІЧНОЇ ХІМІЇ

При оцінювання рівня навчальних досягнень з органічної хімії враховується:

·         рівень засвоєння теоретичних знань;

·         оволодіння хімічною мовою як засобом відображення знань про речовини і хімічні явища;

·         сформованість експериментальних умінь, необхідних для виконання хімічних дослідів, передбачених навчальною програмою;

·         здатність учнів застосовувати набуті знання на практиці;

·         уміння розв'язувати розрахункові задачі.

За відмінностями між обсягом і глибиною досягнутих результатів, ступенем самостійності у виконанні завдань, здатністю використовувати знання у нових ситуаціях виокремлено рівні навчальних досягнень учнів, що оцінюються за 12-бальною шкалою.

Кожний наступний рівень вбирає в себе вимоги до попереднього, а також додає нові характеристики.

Визначальними в оцінюванні рівня навчальних досягнень учнів є особистісні результати пізнавальної діяльності, в яких відбиваються загальнопредметні компетентності, набуті учнями в процесі навчання хімії.

Рівні навчальних досягнень

Бали

Критерії оцінювання навчальних досягнень

 

I. Незадовільний

2

Студент  розпізнає деякі хімічні об'єкти (хімічні символи, формули, явища, посуд тощо) і називає їх (на побутовому рівні); знає правила безпеки під час проведення практичних робіт, описує деякі хімічні об'єкти за певними ознаками; знає призначення лабораторного обладнання, має фрагментарні уявлення з предмета вивчення і може відтворити окремі його частини; під керівництвом учителя виконує найпростіші хімічні досліди

 

II. Задовільний

3

Студент  знає окремі факти, що стосуються хімічних сполук і явищ; складає прості прилади для проведення дослідів і виконує їх під керівництвом учителя; складає з допомогою вчителя скорочену умову задачі; з допомогою викладача відтворює окремі частини начального матеріалу, дає визначення основних понять; самостійно виконує деякі хімічні досліди, описує хід їх виконання, дотримується порядку на робочому місці; самостійно складає і записує скорочену умову задачі; описує окремі спостереження за перебігом хімічних дослідів; робить обчислення за готовою формулою

 

III. Добрий

4

Студент  самостійно відтворює значну частину навчального матеріалу, з допомогою викладача порівнює хімічні об'єкти, описує спостереження за перебігом хімічних дослідів; наводить рівняння реакцій за умовою задачі; порівнює і класифікує хімічні об'єкти; самостійно виконує всі хімічні досліди згідно з інструкцією; робить обчислення за рівнянням реакції; виявляє розуміння основоположних хімічних теорій і фактів, наводить приклади на підтвердження цього; робить окремі висновки з хімічних дослідів

 

IV. Відмінний

5

Студент володіє навчальним матеріалом і застосовує знання у стандартних ситуаціях, уміє аналізувати, узагальнювати й систематизувати надану інформацію, робити висновки; робить висновки з практичної роботи; самостійно наводить і використовує необхідні формули для розв'язування задач; володіє засвоєними знаннями і використовує їх у нестандартних ситуаціях, встановлює зв'язки між явищами; самостійно знаходить і використовує інформацію згідно з поставленим завданням; виконує хімічний експеримент, раціонально використовуючи обладнання і реактиви; самостійно розв'язує задачі, формулює відповіді;  має системні знання з предмета, аргументовано використовує їх, у тому числі у проблемних ситуаціях; аналізує додаткову інформацію; самостійно оцінює явища, пов'язані з речовинами та їх перетвореннями; робить обґрунтовані висновки з хімічного експерименту; розв'язує експериментальні задачі за власним планом; самостійно аналізує та розв'язує задачі раціональним способом

 

Оцінювання практичних робіт і лабораторних дослідів

Рівні навчальних досягнень

Бали

Критерії оцінювання навчальних досягнень

 

I. Незадовільний

2

розпізнає деякі хімічні об'єкти (хімічні символи, формули, явища, посуд тощо) і називає їх (на побутовому рівні); знає правила безпеки під час проведення практичних робіт;

описує деякі хімічні об'єкти за певними ознаками; знає призначення лабораторного обладнання;

має фрагментарні уявлення з предмета вивчення і може відтворити окремі його частини; під керівництвом викладача виконує найпростіші хімічні досліди

 

II. Задовільний

3

знає окремі факти, що стосуються хімічних сполук і явищ; складає прості прилади для проведення дослідів і виконує їх під керівництвом викладача;

з допомогою викладача відтворює окремі частини начального матеріалу, дає визначення основних понять; самостійно виконує деякі хімічні досліди, описує хід їх виконання, дотримується порядку на робочому місці;

відтворює навчальний матеріал з допомогою викладача; описує окремі спостереження за перебігом хімічних дослідів

 

III. Добрий

4

самостійно відтворює значну частину навчального матеріалу, з допомогою вчителя порівнює хімічні об'єкти, описує спостереження за перебігом хімічних дослідів;

самостійно відтворює фактичний і теоретичний навчальний матеріал, порівнює і класифікує хімічні об'єкти; самостійно виконує всі хімічні досліди згідно з інструкцією;

виявляє розуміння основоположних хімічних теорій і фактів, наводить приклади на підтвердження цього; робить окремі висновки з хімічних дослідів

 

IV. Відмінний

5

володіє навчальним матеріалом і застосовує знання у стандартних ситуаціях, уміє аналізувати, узагальнювати й систематизувати надану інформацію, робити висновки; робить висновки з практичної роботи;

володіє засвоєними знаннями і використовує їх у нестандартних ситуаціях, встановлює зв'язки між явищами; самостійно знаходить і використовує інформацію згідно з поставленим завданням; виконує хімічний експеримент, раціонально використовуючи обладнання і реактиви;

має системні знання з предмета, аргументовано використовує їх, у тому числі у проблемних ситуаціях; аналізує додаткову інформацію; самостійно оцінює явища, пов'язані з речовинами та їх перетвореннями; робить обґрунтовані висновки з хімічного експерименту; розв'язує експериментальні задачі за власним планом

 

Оцінювання розв’язування розрахункових задач

Рівні навчальних досягнень

Бали

Критерії оцінювання навчальних досягнень

 

I. Незадовільний

2

Розв’язування задач не передбачене

 

 

II. Задовільний

3

складає з допомогою викладача скорочену умову задачі;

самостійно складає і записує скорочену умову задачі;

складає скорочену умову задачі; робить обчислення лише з готовою формулою

 

III. Добрий

4

наводить рівняння реакцій за умовою задачі;

робить обчислення за рівнянням реакції, з допомогою викладача розв'язує задачі;

наводить потрібні формули речовин і рівняння реакцій; розв’язує задачі, користуючись алгоритмом

 

IV. Відмінний

5

самостійно наводить і використовує необхідні формули для розв'язування задач;

самостійно і раціонально розв’язує задачі;

самостійно і раціонально розв’язує задачі; розв’язує комбіновані задачі

 

                                             4. ЛІТЕРАТУРА

4.1. ОСНОВНА ЛІТЕРАТУРА

1.              Хімія (рівень стандарту): підруч. для 10 кл. закл. заг. серед. освіти /       П.П.Попель, Л.С.Крикля. – Київ: ВЦ «Академія», 2018. – 256 с. : іл.

2.              Хімія : підруч. для 10 кл. закладів загальної середньої освіти: профіл. рівень / Л. П. Величко. — К. : Школяр, 2018. — 296 с. : іл.

3.              Органічна хімія / О.В. Березан. – Тернопіль: - Підручники і посібники, 2020. – 208 с.

4.              Органічна хімія: Підр. для студ. вищ. навч. закл. / Л.Д. Бобрівник, В.М. Руденко, Г.О. Лезенко. – К.; Ірпінь: ВТФ «Перун», 2005. – 544 с.

5.              Хімія. Міні-довідник для підготовки до ЗНО / О.В. Березан. – Тернопіль: - Підручники і посібники, 2014. – 208 с. 

4.2. ДОДАТКОВА ЛІТЕРАТУРА

1.             Астахов О.І., Драгунський Ю.А. Позакласні практичні заняття з хімії. –         К.: Рад. шк., 1966. – 244 с.

2.                 Біологічна хімія: Навчальний посібник. – 2-е вид. перер. і допов. – К.: Вища школа, 1995. – 536 с.

3.                 Гудкова А., Ефремова К., Магдеснева Н., Мельчакова Н. 500 задач по химии. Пособие для учащихся . – М.: Просвещение, 1977.

4.                 Дюга Г., Пенин К. Биографическая химия. – М.: Мир, 1983.- 152 с.

5.                 Заммер К., Акумулятор знаний по химии. – М.: Мир, 1985. – 294 с.

6.                 Конуріна Г.І. Узагальнення знань з теми «Початкові хімічні поняття». – Хімія.-2010.-№9.

7.                 Кукушкіна Н.К. Розвиток інтересу до предмета. Все для вчителя.-2000.-№7.

8.                 Неорганическая химия. Энциклопедия школьника. Под ред. М.А. Прокофьева.-М.: Сов. Энциклопедия, 1975.-384с.

9.                  Прометун О., Пироженко Я. Сучасний урок: Інтерактивні технології навчання. –К.: А.С.К., 2006.-192 с.

10.              Сомин Л.Е. Увлекательная химия. – М.: Просвещение, 1978.

11.              Турінцева Л.В. Міжпредметні звязки у навчанні хімії.-Х.:Основа, 2004.-96 с.

12.             Федорова З. Міжпредметні звязки в курсі хімії.-Хімія.Шкільний світ.-2008.-№15, с.3-5.

13.             Химия в быту. – Смоленск: Русич, 1998.-с.522-524.

14.              Цікаво про хімічні елементи та їх сполуки. – К.: Шкільний світ, 2004. – 128 с.

15.              Шарко В.Д. Сучасний урок.-К.: Фенікс, 2006.-220 с.

16.              Эткина П. Молекулы. – М.: Мир, 1991.- 216 с.

17.             Хомченко Г., Хомченко И. Задачи по химии для поступающих в вузы: Учебное пособие. – М.: высшая школа, 1986.- 238 с.


Немає коментарів:

Дописати коментар