Біологія і екологія

 

1. ТЕМАТИЧНИЙ   ПЛАН

Галузь знань: 13 «Механічна інженерія»

Спеціальності: 136 «Металургія», 133 «Галузеве машинобудування», 131 «Прикладна механіка»

Галузь знань: 16 «Хімічні технології та інженерія»

Спеціальність: 161 «Хімічні технології та інженерія»

№ п/п

Найменування

розділів (модулів/розділів)

Кількість аудиторних годин

лекції

практичні

лабораторні

семінар

КР

Всього

ауд.

годин

Сам. робота

Заг. обсяг годин

Розділ 1. «Біологія»

Семестр І

1.

Тема 1. «Біорізноманіття»

16

-

2

-

2

20

-

20

2.

Тема 2. «Обмін речовин і перетворення енергії»

10

2

-

2

2

16

-

16

Всього за І семестр

26

2

2

2

4

36

-

36

Форма підсумкового контролю (семестровий контроль)                 залік

Семестр ІІ

3.

Тема 3. «Спадковість і мінливість»

14

2

2

-

-

18

-

18

4.

Тема 4. «Репродукція та розвиток»

8

-

4

-

2

14

-

14

5.

Тема 5. «Адаптації»

12

2

-

-

2

16

-

16

6.

Тема 6. «Біологічні основи здорового способу життя»

6

2

-

2

-

10

-

10

7.

Тема 7. «Застосування результатів біологічних досліджень у медицині, селекції та біотехнології»

6

-

-

4

2

12

 

-

 

12

Всього за ІІ семестр

46

6

6

6

6

70

-

70

Всього за розділом 1

72

8

8

8

10

106

-

106

Форма підсумкового контролю (семестровий контроль)                 залік

Розділ 2. Екологія

Семестр  ІІІ

8.

Тема 8. «Екологія»

14

2

-

2

-

18

-

18

9.

Тема 9. « Сталий розвиток та раціональне природокористування»

12

2

-

2

-

16

-

16

Всього за ІІІ семестр

26

4

-

4

-

34

-

34

Всього за розділом  2

26

4

-

4

-

34

-

34

Форма підсумкового контролю (семестровий контроль)                 залік

Всього

98

  12

8

12

10

140

-

140


2. ПЕРЕЛІК ТЕМ ЛР, ПР, СЕМІНАРІВ 

Теми лабораторних робіт:

№ з/п

Назва теми

Кількість годин

1.

Визначення таксономічного положення виду в системі органічного світу

2

2.

Вивчення закономірностей модифікаційної мінливості

2

3.

Вивчення будови статевих клітин людини

2

4.

Вивчення етапів ембріогенезу

2

 

Всього

8

 

        Теми практичних робіт:

№ з/п

Назва теми

Кількість годин

1

2

3

1.

Складання схем обміну вуглеводів, ліпідів та білків в організмі людини

2

2.

Розв’язування типових генетичних задач

2

3.

Визначення ознак адаптованості різних організмів до середовища існування

2

4.

Розробка рекомендацій щодо профілактики захворювань

2

5.

Дослідження особливостей структури місцевих екосистем (природних чи штучних)

2

6.

Оцінка екологічного стану свого регіону

2

 

Всього

12

 

        Теми семінарських занять:

№ з/п

Назва теми

Кількість годин

1

2

3

1.

Раціональне харчування – основа нормального обміну речовин

2

2.

Особиста програма зміцнення здоров’я

2

3.

Трансгенні організми: за і проти

2

4.

Роль біології у вирішенні сучасних глобальних проблем людства

2

5.

Семінарське заняття за розділом 8

2

6.

Семінарське заняття за розділом 9

2

 

Всього

12


3. КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ 

Біологія

При  оцінюванні рівня навчальних досягнень студентів з біології враховується:

– рівень оволодіння  біологічними ідеями, що становлять важливу складову загальнолюдської культури;

обсяг відтворення знань, рівень розуміння навчального матеріалу;

– самостійність суджень, систематизація та глибина знань;

        дієвість знань, уміння застосовувати їх у практичній діяльності з метою розвязування практичних задач;

уміння робити висновки та узагальнення на основі практичної діяльності;

– рівень оволодіння практичними уміннями та навичками спостереження та дослідження природи.  

Оцінювання навчальних досягнень студентів з біології здійснюються за характеристиками, наведеними в таблицях 1 і 2.

Таблиця 1

Рівні навчальних досягнень

Бали

Характеристика навчальних досягнень

Початковий

1

Студент за допомогою викладача або з використанням  підручника (робочого зошита)  розпізнає і називає окремі біологічні об’єкти

2

Студент за допомогою викладача або з використанням  підручника (робочого зошита) називає окремі ознаки біологічних об'єктів; наводить елементарні приклади біологічних об'єктів  

3

Студент відтворює окремі факти; за допомогою викладача або з використанням підручника (робочого зошита) характеризує окремі ознаки біологічних об'єктів; відповідає на запитання, що потребують однослівної відповіді (наприклад так або ні); допускає суттєві біологічні помилки

Середній

4

Студент за допомогою викладача відтворює незначну частину навчального матеріалу; дає визначення окремих біологічних понять, неповну характеристику  загальних  ознак біологічних об’єктів,  допускаючи несуттєві біологічні помилки

5

Студент відповідаючи на запитання викладача відтворює основний зміст навчального матеріалу; характеризує загальні  ознаки біологічних об’єктів, дає визначення окремих біологічних понять, описує біологічні обєкти за планом, допускаючи несуттєві біологічні помилки; проводить та описує спостереження; за допомогою викладача виконує прості біологічні дослідження та описує їх результати; за допомогою вчителя розв’язує прості типові біологічні вправи і задачі

6

Студент самостійно, але неповно відтворює навчальний матеріал, відповідає на окремі запитання; частково пояснює відповідь прикладами, що наведені у підручнику; у цілому правильно вживає біологічні терміни; характеризує будову та функції окремих біологічних об’єктів за планом з незначними неточностями; за зразком розв’язує прості типові біологічні вправи і задачі 

Достатній

7

Студент самостійно відтворює основну частину навчального матеріалу, використовуючи необхідну термінологію; розкриває суть біологічних понять, допускаючи у відповідях неточності; за визначеними ознаками порівнює біологічні об‘єкти та явища;     виконує прості біологічні дослідження та описує їх результати;  з допомогою викладача формулює  висновки

8

Студент самостійно відтворює навчальний матеріал; відповідає на поставлені запитання, допускаючи у відповідях неточності; порівнює біологічні об’єкти, явища і процеси живої природи, встановлює відмінності між ними; пояснює причинно­наслідкові зв’язки; застосовує отримані знання у стандартних ситуаціях; розв’язує типові біологічні вправи і задачі користуючись  алгоритмом

9

Студент вільно відтворює навчальний матеріал та  відповідає на поставлені запитання;   аналізує інформацію, за допомогою викладача встановлює причинно­наслідкові зв’язки; самостійно розв’язує  типові біологічні вправи і задачі; використовує знання у стандартних ситуаціях; виправляє помилки; уміє працювати зі схемами, графіками, малюнками, таблицями, атласами­визначниками, натуральними біологічними обєктами та їх моделями; виконує прості біологічні дослідження та пояснює їх результати; виявляє емоційно­ціннісне ставлення до живої природи

Високий

10

Студент логічно та усвідомлено відтворює навчальний матеріал у
межах програми;  розкриває суть біологічних явищ, процесів, пояснює відповіді прикладами; дає порівняльну характеристику біологічним об’єктам і явищам з визначенням подібності й відмінності;  аналізує, систематизує, узагальнює, встановлює причинно­наслідкові зв’язки;  використовує знання у нестандартних ситуаціях; виявляє ставлення й готовність реагувати відповідно до засвоєних ціннісних орієнтацій

11

Студент виявляє міцні й глибокі знання з біології у межах програми; самостійно аналізує і розкриває закономірності живої природи, пояснює прикладами, що ґрунтуються на власних спостереженнях; дає порівняльну характеристику біологічним явищам з поясненням причин подібностей й відмінностей; встановлює і обґрунтовує причинно­наслідкові зв’язки; визначає можливості практичного застосування результатів дослідження; виявляє переконання і активно проявляє  ціннісні орієнтації, здійснюючи вибір завдань і рішень

Високий

12

Студент виявляє системні знання з біології, усвідомлено використовує їх у стандартних та нестандартних ситуаціях; самостійно аналізує біологічні явища і процеси, виявляє особисту позицію щодо них;  використовує знання з інших предметів для виконання ускладнених завдань; знаходить та використовує додаткові джерела інформації для виконання навчального завдання; уміє виокремити проблему і визначити шляхи її розв’язання, приймати рішення, аргументувати власне ставлення до різних поглядів на об’єкт вивчення, бере участь у дискусіях, вирішенні проблемних питань 

 

Оцінювання лабораторних і практичних робіт

При оцінюванні лабораторних і практичних робіт враховується:

–          обсяг виконання завдань роботи;

–          наявність помилок, їх кількість;

–          оформлення роботи (порядок оформлення, виконання рисунків біологічних обєктів, охайність тощо);

–          для лабораторних робіт наявність і зміст висновків (відповідність меті та змісту завдань роботи, повнота, логічність, послідовність тощо);

–          для практичних робіт наявність і зміст звіту про роботу;

–          рівень самостійності під час виконання завдань і формулювання висновків (написання звіту).

 

Таблиця 2

Рівні навчальних досягнень

Бали

Характеристика навчальних досягнень учня (учениці)

Початковий

1

Студент за допомогою викладача або з використанням  підручника (робочого зошита)  розпізнає і називає окремі біологічні об’єкти

2

Студент за допомогою викладача або з використанням  підручника (робочого зошита) називає окремі ознаки біологічних об'єктів; наводить елементарні приклади біологічних об'єктів  

3

Студент відтворює окремі факти; за допомогою викладача або з використанням підручника (робочого зошита) характеризує окремі ознаки біологічних об'єктів; відповідає на запитання, що потребують однослівної відповіді (наприклад так або ні); допускає суттєві біологічні помилки

Середній

4

Студент за допомогою викладача відтворює незначну частину навчального матеріалу; дає визначення окремих біологічних понять, неповну характеристику  загальних  ознак біологічних об’єктів, допускаючи несуттєві біологічні помилки

5

Студент відповідаючи на запитання викладача відтворює основний зміст навчального матеріалу; характеризує загальні  ознаки біологічних об’єктів, дає визначення окремих біологічних понять, описує біологічні
обєкти за планом, допускаючи несуттєві біологічні помилки; проводить та описує спостереження; за допомогою викладача виконує прості біологічні дослідження та описує їх результати; за допомогою вчителя розв’язує прості типові біологічні вправи і задачі

 

6

Студент самостійно, але неповно відтворює навчальний матеріал, відповідає на окремі запитання; частково пояснює відповідь прикладами, що наведені у підручнику; у цілому правильно вживає біологічні терміни; характеризує будову та функції окремих біологічних об’єктів за планом з незначними неточностями; за зразком розв’язує прості типові біологічні вправи і задачі 

Достатній

7

Студент самостійно відтворює основну частину навчального матеріалу, використовуючи необхідну термінологію; розкриває суть біологічних понять, допускаючи у відповідях неточності; за визначеними ознаками порівнює біологічні об‘єкти та явища;     виконує прості біологічні дослідження та описує їх результати;  з допомогою викладача формулює  висновки

8

Студент самостійно відтворює навчальний матеріал; відповідає на поставлені запитання, допускаючи у відповідях неточності; порівнює біологічні об’єкти, явища і процеси живої природи, встановлює відмінності між ними; пояснює причинно­наслідкові зв’язки; застосовує отримані знання у стандартних ситуаціях; розв’язує типові біологічні вправи і задачі користуючись  алгоритмом

9

Студент вільно відтворює навчальний матеріал та  відповідає на поставлені запитання;   аналізує інформацію, за допомогою вчителя встановлює причинно­наслідкові зв’язки; самостійно розв’язує  типові біологічні вправи і задачі; використовує знання у стандартних ситуаціях; виправляє помилки; уміє працювати зі схемами, графіками, малюнками, таблицями, атласами­визначниками, натуральними біологічними обєктами та їх моделями; виконує прості біологічні дослідження та пояснює їх результати; виявляє емоційно­ціннісне ставлення до живої природи

Високий

10

Студент логічно та усвідомлено відтворює навчальний матеріал у
межах програми;  розкриває суть біологічних явищ, процесів, пояснює відповіді прикладами; дає порівняльну характеристику біологічним об’єктам і явищам з визначенням подібності й відмінності;  аналізує, систематизує, узагальнює, встановлює причинно­наслідкові зв’язки;  використовує знання у нестандартних ситуаціях; виявляє ставлення й готовність реагувати відповідно до засвоєних ціннісних орієнтацій

11

Студент виявляє міцні й глибокі знання з біології у межах програми; самостійно аналізує і розкриває закономірності живої природи, пояснює прикладами, що ґрунтуються на власних спостереженнях; дає порівняльну характеристику біологічним явищам з поясненням причин подібностей й відмінностей; встановлює і обґрунтовує причинно­наслідкові зв’язки; визначає можливості практичного застосування результатів дослідження; виявляє переконання і активно проявляє  ціннісні орієнтації, здійснюючи вибір завдань і рішень

12

Студент виявляє системні знання з біології, усвідомлено використовує їх у стандартних та нестандартних ситуаціях; самостійно аналізує біологічні явища і процеси, виявляє особисту позицію щодо них;  використовує знання з інших предметів для виконання ускладнених завдань; знаходить та використовує додаткові джерела інформації для виконання навчального завдання; уміє виокремити проблему і визначити шляхи її розв’язання, приймати рішення, аргументувати власне ставлення до різних поглядів на об’єкт вивчення, бере участь у дискусіях, вирішенні проблемних питань 

 

Критерії оцінювання навчальних досягнень студентів з екології

 При оцінюванні рівня навчальних досягнень з екології враховується:

         - рівень оволодіння екологічними ідеями, що становлять важливу складову загальнолюдської культури: рівні організації живої природи, історичний розвиток органічного світу, різноманітність організмів, цілісність і саморегуляція живих систем, зв’язок людини і природи;

- рівень умінь використовувати теоретичні знання у практичній діяльності, під час розв'язування задач чи вправ різного типу, уміння робити висновки та узагальнення на основі практичної діяльності;

         - рівень оволодіння практичними уміннями та навичками спостереження та дослідження природи, виконання лабораторних та практичних робіт.

Всі види оцінювання навчальних досягнень учнів здійснюються за критеріями, наведеними в таблиці.

 

Рівні навчальних досягнень учнів

Бали

Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів

 

I. Початковий

1

Студент з допомогою викладача або з використанням підручника (робочого зошита) розпізнає і називає окремі біологічні та екологічні об’єкти; знає правила техніки безпеки при виконанні лабораторних та практичних робіт

2

Студент намагається відтворити окремі факти, з допомогою вчителя або з використанням підручника (робочого зошита), наводить елементарні приклади біологічних та екологічних об’єктів і їх окремі ознаки; за інструкцією і з допомогою вчителя фрагментарно виконує лабораторні та практичні роботи без оформлення

3

Студент відтворює окремі факти, з допомогою викладача або з використанням підручника фрагментарно характеризує окремі ознаки біологічних та екологічних об’єктів; відповідає на запитання, що потребують однослівної відповіді; за інструкцією і з допомогою вчителя фрагментарно виконує лабораторні та практичні роботи без належного оформлення

II. Середній

4

Студент з допомогою викладача або з використанням підручника відтворює незначну частину навчального матеріалу, дає визначення окремих екологічних понять, дає неповну характеристику загальних ознак екологічних об’єктів; у відповідях може допускати помилки; за інструкцією і з допомогою викладача виконує лабораторні та практичні роботи з неповним їх оформленням

5

Студент відтворює основний зміст навчального матеріалу, відповідаючи на запитання викладача; характеризує загальні ознаки екологічних об’єктів; дає визначення окремих екологічних понять; наводить приклади, що ґрунтуються на матеріалі підручника; у відповідях може допускати помилки; за інструкцією і з допомогою викладача виконує лабораторні та практичні роботи, частково оформляє їх

6

Студент самостійно, але неповно відтворює навчальний матеріал, частково дотримується логіки його викладу; відповідає на окремі запитання; у цілому правильно вживає біологічні та екологічні терміни; характеризує будову та функції окремих екологічних об’єктів за планом; у відповідях допускає помилки; розв’язує прості типові  вправи і задачі з допомогою викладача; за інструкцією і з допомогою викладача виконує лабораторні та практичні роботи, оформляє їх без висновків

III. Достатній

7

Студент самостійно відтворює більшу частину навчального матеріалу, застосовуючи необхідну термінологію; розкриває суть  понять; характеризує основні положення біологічної та екологічної науки, допускаючи у відповідях неточності; розв’язує прості типові  вправи і задачі звертаючись за консультацією до викладача; за інструкцією виконує лабораторні та практичні роботи, звертаючись за консультацією до викладача, оформляє їх, робить висновки з допомогою викладача

8

Студент самостійно відтворює навчальний матеріал; відповідає на поставлені запитання, допускаючи у відповідях неточності; порівнює  об’єкти, явища і процеси живої природи, встановлює відмінності між ними; виправляє допущені помилки; розв’язує типові  вправи і задачі користуючись алгоритмом; за інструкцією виконує лабораторні та практичні роботи, звертаючись за консультацією до викладача, оформляє їх, робить неповні висновки

9

Студент вільно відтворює навчальний матеріал та відповідає на поставлені запитання; з допомогою вчителя встановлює причинно-наслідкові зв’язки; дає порівняльну характеристику  об’єктам явищам і процесам живої природи; розв’язує стандартні пізнавальні завдання; виправляє власні помилки; самостійно розв’язує типові  вправи і задачі; за інструкцією виконує лабораторні та практичні роботи, оформляє їх, робить нечітко сформульовані висновки

IV. Високий

10

Студент системно відтворює навчальний матеріал у межах програми; дає повні, змістовні відповіді на поставлені запитання; розкриває суть біологічних та екологічних явищ, процесів; аналізує, систематизує, узагальнює, встановлює причинно-наслідкові зв’язки; використовує знання у нестандартних ситуаціях; самостійно розв’язує  вправи і задачі у межах програми; за інструкцією виконує лабораторні та практичні роботи, оформляє їх, робить чітко сформульовані висновки

11

Студент логічно та усвідомлено відтворює навчальний матеріал у межах програми; обґрунтовано відповідає на запитання; самостійно аналізує і розкриває закономірності живої природи; наводить приклади, що ґрунтуються на власних спостереженнях; оцінює  явища, закони; виявляє і обґрунтовує причинно-наслідкові зв’язки; аргументовано використовує знання у нестандартних ситуаціях; самостійно розв’язує  вправи і задачі; за інструкцією ретельно виконує лабораторні та практичні роботи, оформляє їх, робить логічно побудовані висновки

12

Студент виявляє міцні й глибокі знання з екології; вільно відповідає на ускладнені запитання, з використанням міжпредметних зв’язків; самостійно характеризує  явища і процеси, виявляє особисту позицію щодо них; уміє виокремити проблему і визначити шляхи її розв’язання; користується джерелами інформації, рекомендованими вчителем; вільно розв’язує  вправи і задачі різного рівня складності відповідно до навчальної програми; ретельно виконує лабораторні та практичні роботи, оформляє їх, робить самостійні обґрунтовані висновки

 

 4. ЛІТЕРАТУРА
4.1 ОСНОВНА ЛІТЕРАТУРА
1 1. Соболь В. І. Біологія і екологія (рівень стандарту): підруч. для 10 кл. закл. заг. серед. освіти / В. І. Соболь. – Кам’янець-Подільський : Абетка, 2018. – 272 с. : іл.
2.     Білявський Г.О., Фурдуй Р.С., Костіков І.Ю. Основи екології. – К.: Либідь, 2004. – 408 с.
3.     Задорожний К.М. Біологія і екологія (рівень стандарту): підруч. для 11 кл. закл. заг. серед. освіти / Костянтин Задорожний. – Х.: Вид-во «Ранок», 2019. – 208 с. : іл.
4.     Загальна біологія: Підруч. Для 10 кл. загальноосвітн. навч. закладів / М.Є. Кучеренко, Ю.Г. Вервес, П.Г. Балан. 2-ге вид. доопр. – К.: Генеза, 2004. – 160 с.
5.     Загальна біологія: Підруч. Для 11 кл. загальноосвітн. навч. закладів / М.Є. Кучеренко, Ю.Г. Вервес, П.Г. Балан. 2-ге вид. доопр. – К.: Генеза, 2001. – 272 с.
6.     Біологія: підруч. для 11 кл. загальноосвітніх навч. закл.: рівень стандарту, академ.рівень  / С.В.Межжерін, Я.О.Межжеріна. – К.: Освіта, 2011. – 336 с. : іл.
7.     Злобін Ю.А. Основи екології. – К.: Видавництво «Лібра», ТОВ, 1998. – 284 с.
8.     Котик Т.С., Тагліна О.В. Біологія (рівні стандарт і академічний). 10 клас. Робочий зошит / Т.С. Котик, О.В. Тагліна. – Х.: Вид-во «Ранок», 2010. – 96 с.
9.     Тагліна О.В. Біологія. 10 клас (рівень стандарту, академічний рівень). Підруч. для загальноосв. навч. закл. – Х.: Вид-во «Ранок», 2010. – 256 с.
4.2 ДОДАТКОВА ЛІТЕРАТУРА
10. Мельник С.В., Смик С.Ю., Бутенко О.Г. Основи екології: конспект лекцій. – Вид. 2-ге, переробл. – Одеський національний політехнічний університет. – 150с.
11.  Медична біологія / За ред. В.П.Пішака, Ю.І.Мажори. – Вінниця: Нова книга, 2004.-656 с.
12.  Овчинніков С.О. Збірник задач та вправ із загальної біології. – К.: Генеза, 2000. – 150 с.
13.  Основи екології та охорона навколишнього середовища (Екологія та охорона природи). Навчальний посібник. – Вид. 2-ге, доп. – Львів, Афіша, 2000 – 225 с.
14.  Павленко Л.А., Павленко Л.О. Екосвіт. Методичні рекомендації з дисципліни «Основи екології». – Кіровоград, 2008. – 57 с.
15.  Потіш Л.А. Екологія: Навч. посіб. – К.: Знання, 2008. – 272 с.
16.  Барна І.В. Загальна біологія. Збірник задач. – Тернопіль: Видавництво «Підручники та посібники», 2008. – 736 с.
17.  Шабанов Д.А. Екологія у шкільному курсі біології / Д.А. Шабанов, М.О. Кравченко. – Х.: Основа, 2005. – 144 с.




 

Немає коментарів:

Дописати коментар